العربية
06-12-2015 נכתב ע"י יועץ לאכילה נכונה

לאכול בריא

תרבויות עתיקות התיחסו למזון הנכנס לגוף כאל תרופה כאל חומר למניעת מחלות. בעקבות המודרניזציה המזון שמגיע אלינו בסופו של דבר לצלחת בהרבה מקרים עובד בדיוק ההפך ממה שהוא אמור לעבוד

הכתבה מעניינת אותך? תן לייק  

 אם נפתח מודעות ל"דלק" שנכנס לגופנו נצליח לא רק לשמור על חיוניות ומראה צעיר וחטוב אלא אף נסייע בהפחתת הווצרות מחלות כרוניות ובהתדרדרות המצב הבריאותי.

המודרניזציה הביאה איתה גם שפע של מידע תזונתי ממקורות רבים ושונים(פרסומות, שיווק, זמינות ונגישות של המזון ואופי החיים המודרני והמהיר). בתוך כל מבול האינפורמציה לא תמיד אנחנו יודעים מה מומלץ ומה לא.

המחלקה לתזונה של משרד הבריאות ממליצה על שימוש בפירמידת המזון הישראלית החדשה. הפירמידה מציגה הרגלי תזונה בריאה ומסבירה באופן פשוט ותמציתי מה עלינו לאכול בהתייחסות לסוגי המזון השונים. 


מבנה הפירמידה 
בפירמידת המזון ניתן לראות התיחסות ל6 קבוצות. מתוכן 5 מומלצות לשימוש יומיומי והאחרונה הששית אינה מומלצת לצריכה כלל.
מבנה הפירמידה מתאר את הכמות היחסית בין שש קבוצות המזון - ככל שעולים מעלה לכיוון קודקוד הפירמידה, הכמות היחסית המומלצת לאכילה הולכת וקטנה.

קבוצות המזון
שש קבוצות המזון בפירמידה:

1. מים
2. דגנים
3. ירקות ופירות
4. מזונות עשירים בחלבון: מוצרי בשר (עשירים בברזל וסידן)
5. מזונות עשירים בשומן , חומצות שומן ושומן לא רווי
6. ממתקים, חטיפים, שתיה מתוקה: קבוצה זו אינה מומלצת לצריכה. 


10 טיפים חשובים לאכילה בריאה לפי פירמידת המזון:

1. הקפידו לאכול מגוון – יש לאכול מזונות מכל חמשת הקבוצות במהלך היום ולגוון גם בתוך הקבוצות

2. רצוי שכל ארוחה תכיל מרכיבים לפחות מ3 קבוצות

3. יש לשים לב שבכל קבוצה יש את המזונות המומלצים פחות (קמח לבן ,דגני בוקר, מאפים, מרגרינה)

4. מומלת לאכול יותר מפרטי המזון בתחתית הפרמידה ופחות ממוצרי המזון במעלה הפירמידה)

5. מומלץ להמעיט במזונות עשירים שומן רווי ושומן טראנס(עוגות , עוגיות, חטיפים, בורקס, מזון מעובד קפוא, רטבים קנויים)

6. מומלץ להמעיט ככל הניתן בסוכר ומלח במזון (פחות אבקות מרק, פחות מזון מוכן פחות שתיה מתוקה)

7. מומלץ להגביר צריכת מזונות המכילים סיבים השומרים על ניקיון הגוף ומערכת עיכול תקינה(דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות)

8. מומלץ להרבות בשתיית מים (תה, קפה ומיצים אינם נחשבים למים) לאורך כל היום, בארוחות ובניהן

9. פעילות גופנית הנמצאת ברקע הפירמידה משלבת בין האכילה לבין השמירה על משקל גף תקין, בריאות , הרגשה טובה ואיזון בין אנרגיה נכנסת (אוכל) לבין האנרגיה היוצאת.

10. בפירמידה אין התיחסות לכמויות המומלצות לצריכה בגלל השונות בין האנשים והצרכים התזונתיים שלהם. יחד עם זאת הקפדה על עקרונות בסיסיים יעזרו בבחירה מיטבית של המזונות ושמירה על תזונה נבונה.



הבריאות בידינושילוב של תזונה נבונה ושילוב של פעילות גופנית באורח החיים היומיומי שלנו יקדם את בריאותנו.

 

חזור לדף הקודם
חדשות אחרונות
בדוק ה BMI שלך