العربية
02-11-2015 נכתב ע"י יועצת לאכילה נכונה

מדריך קריאת תוויות

אתה רוצה לדעת איזה מוצר מזין ואיזה פחות? כל הכלים לקריאת תוויות בפנים...

הכתבה מעניינת אותך? תן לייק  

 

מדריך תוויות הרכב תזונתי

 

כל מי שבוחר לעשות שינוי בחייו ולעבור לאורח חיים בריא יותר רצוי שילמד גם על צרכנות נבונה יותר.

לעתים קרובות חברות יצרניות משווקות לנו מוצר במסווה של בריאות כאשר למעשה הוא עתיר ברכיבים

(חומרים שמרכיבים את המוצר) שלא נרצה להכניס אותם לגופנו.

 

 

להלן מדריך קצר איך לקרוא את הרכב המוצר וממה כדאי להתרחק:

הרכיבים של המוצר מופיעי לפי סדר יורד. כלומר: תחילה יופיעו הרכיבים שנמצאים בכמות הגדולה יותר בתוך המוצר.

רשימת הרכיבים תראה לנו אם המוצר מכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרים מייצבים חומרי טעם וריח ועוד.

אם רוצים להעמיק וללמוד על כל הרכיבים , היום המידע הזמין ברשת נותן לנו את היכולת לדעת לעומק מה נכנס לגופנו.

 

 

איך מחושב הערך הקלורי של המוצר?

פחמימות – מקור תזונתי לאנרגיה לשרירים ולפעילות המוחית . צריכת פחמימות מומלצת היא 45%-65% מהתזונה היומית הכוללת.

שומנים (שומנים בריאים)– תפקידם לעזור בספיגת ויטמינים ומינרלים לתאים, להגן על האיברים ולשמור על חום הגוף. צריכה מומלת היא 30% מהתזונה היומית הכוללת.

חלבונים – מהווים את אבני הבנין של תאים ורקמות של הגוף. (שרירים, עור, דם, שיער, איברים ועוד.) עוזרים לחילוף חומרים ולחיזוק המערכת החיסונית של הגוף.

צריכה יומית מומלצת לנשים היא 1-1.5 גרם חלבון לכל ק"ג משקל.

צריכה מומלצת לגברים היא 1.5-2 גרם חלבון לכל ק"ג משקל.

נתרן (מלח) – תפקידו להעביר אותות במערכת העצבים , מסייע בספיגת מים ורכיבי תזונה אחרים ומשפיע על כיווץ והרפיה של שרירים. צריכה מומלצת היא עד כ2300 מיליגרם נתרן ביום!

***שזה שווה לכפית מלח אחת בלבד!!!

 

קלוריות:

הערך הקלורי – הוא חישוב של סך מרכיבי המוצר:

1 גרם פחמימה = 4 קלוריות

1 גרם חלבון = 4 קלוריות

1 גרם שומן = 9 קלוריות

מכפילים את כמות הרכיב בכמות הקלורית , מחברים ומקבלים את סך הקלוריות.

 

לדוגמא:

( 50 גרם פחמימה * 4) +( 15 גרם חלבון * 4) + (4 גרם שומן * 9) = 296 קלוריות.

 

כשאנחנו מתחילים דיאטה, אנחנו בדרך כלל שמים דגש חזק על צמצום בקלוריות בתקווה שזה יוביל לירידה במשקל.

כדי לצמצם בקלוריות אנחנו בדרך כלל נפנה בסופרים למוצרים שעל אריזתם מתנוססות כותרות מבטיחות, כמו:

"דל שומן", "דיאט", "מופחת" "לייט" ועוד, אבל הכותרות המזמינות הן לפעמים ססמאות מבלבלות שרצוי לדעת מה באמת עומד מאחוריהן.

לצערי לא כולן מתארות מוצרים דלי קלוריות וחשוב להבין מה קונים ומה מכניסים לגוף בסופו של דבר.

 

חשוב להבין גם, שבתהליך ירידה במשקל או בשמירה על אורח חיים בריא לרוב חשוב האיכות של הקלוריות ולא רק הכמות שלהן.

מופחת/ לייט – הכוונה היא שהמוצר מכיל פחות קלוריות בהשוואה למוצר המקורי.(עד 2/3 פחות) אין זה אומר שהמוצר דיאטתי או דל בקלוריות ושומן.

לדוגמא: מרגרינה לייט מכילה 40% שומן לעומת מרגרינה רגילה שמכילה 80% שומן.

קל/ דל שומן – המונח מציין מוצר ללא שומן. אין זה אומר דבר לגבי הסוכר בו.

לדוגמא : מעדן 0% שומן , אינו מכיל שומן אך מכיל כ-4 כפיות סוכר!

ללא תוספת סוכר – הכוונה היא שהיצרן לא הוסיף כמות נוספת של סוכר ממה שכבר קיים במוצר

לדוגמא: ריבה ללא תוספת סוכר מכילה כמות נכבדת של סוכר מהפרי עצמו. לעתים במוצרים מופחתי סוכר מעלים את כמות השומן בשביל הטעם

דיאט – זהו המונח היחידי המציין מוצר דל שומן ודל קלוריות. המונח מחייב את היצרן להגביל את עצמו עד ל40 קלוריות ל100 גרם מוצר ולאחוז שומן נמוך.

ללא - מלכתחילה, המוצר אינו מכיל את המרכיב המצויין.

נטול - המרכיב המצויין הוצא במהלך הייצור.

 

מוצר דל קלוריות / דיאטתי / דיאט:

מזון מוצק דל קלוריות - מכיל עד 40 קלוריות ב-100מ גרם מזון.

משקה קל דל קלוריות - מכיל עד 20 קלוריות ל-100 מ"ל משקה, או 200 קלוריות בליטר משקה.דל כולסטרול - מכיל עד 30 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מזון.

דל מלח (דל נתרן) - מכיל עד 100 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון.

דל שומן - מכיל עד 2 גרם שומן ל-100 גרם מזון.

"אינו מכיל גלוטן" - המוצר אינו מכיל דגנים ומוצרים של חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל.

טבעי - מוצר יסומן כ-"טבעי" רק במידה ואין בו תוספת של רכיבים או נעשו בו תהליכים המותרים בתקן בלבד - קירור, הקפאה, כבישה ואפייה.

מרכיבים טבעיים - המוצר מכיל בחלקו כמה רכיבים טבעיים.

 

 מעוניין/ת לרדת במשקל? לחץ כאן

חזור לדף הקודם
חדשות אחרונות
בדוק ה BMI שלך